https://d1021.hatenadiary.com
http://d1021.hatenablog.com

Shevardnadze: Last Soviet FM with important role in ending Cold War dies age 86 ― RT News

Former President of Georgia and Soviet leader Mikhail Gorbachev’s Foreign Minister Eduard Shevardnadze has died at the age of 86 in Tbilisi. Shevardnadze’s family and personal press service have officially confirmed the news.


President Vladimir Putin has expressed “deep condolences” to the Shevardnadze family and all the Georgian people on the occasion of death of the politician, informed presidential press secretary Dmitry Peskov.


As the last foreign minister of the Soviet Union, Eduard Shevardnadze was one of the major figures who prepared and set in motion the collapse of the Soviet Union.


Shevardnadze was Georgian president from 1995 till 2003 and was ousted from office as a result of the Rose Revolution that ended in electing Mikhail Saakashvili Georgia’s new leader.


Eduard Shevardnadze was born in the village of Mamati in the Soviet Republic of Georgia January 25, 1928.


In 1959 he graduated from Kutaisi Pedagogical Institute with a history degree.


Shevardnadze joined the Communist Party early and passed all stages of party functionary and in 1972 became the Number 1 apparatchik in Georgia and headed the republic.


After Mikhail Gorbachev announced a campaign for changes (‘perestroika’) in the Soviet Union, he appointed Shevardnadze foreign minister of the USSR.


With Eduard Shevardnadze in ministerial chair, the Soviet Union normalized relations with the US, ended the Cold War, agreed on reunification of Germany and dismissed the Warsaw Pact military union.

Twitter / nytimes: Eduard Shevardnadze, Soviet

Eduard Shevardnadze, Soviet Foreign Minister Under Gorbachev, Is Dead at 86 http://nyti.ms/1mZW0XW

シェワルナゼ元ソビエト外相が死去 NHKニュース

ソビエトグルジア出身のシェワルナゼ氏は7日、長く療養生活を続けてきた首都トビリシの自宅で死去しました。
シェワルナゼ氏は、ソビエト時代、ペレストロイカと呼ばれる改革政策を進めたゴルバチョフ書記長の側近として外相を務め、米ソ軍縮のほか、東ヨーロッパ諸国の社会主義圏からの離脱を認めるなど、いわゆる「新思考外交」を主導して冷戦の終結に尽力しました。しかし、1990年には、ソビエト政権内の保守派の台頭に抗議して「独裁が到来する」と警告し、突然、外相を辞任しました。その後、外相に復帰しましたが、連邦が崩壊し、ソビエト最後の外相となりました。
ソビエト崩壊後は、内紛が続いた故郷のグルジアに戻って1992年に国家元首に当たる最高会議議長に就任し、1995年からは、大統領を2期連続で務めました。その間、対外政策では、アメリカとの関係を強化する一方で、政治的、経済的に結び付きの強かったロシアとは、緊張した関係が続きました。さらに、経済の立て直しもうまくいかず、2003年、政権側による議会選挙の不正疑惑をきっかけにシェワルナゼ氏は、野党側からの激しい抗議に直面し、任期の途中で大統領を辞任しました。その後は、体調を崩し政界を引退して、自宅で療養を続けていました。

シェワルナゼ氏が死去したことを受け、ソビエト時代、共にペレストロイカを進めたゴルバチョフ氏は7日、ロシアの通信社に対し、「われわれは友人であった。大変残念だ」と述べ、哀悼の意を示しました。そのうえで、「シェワルナゼ氏は強い政治家だった。ペレストロイカ外交政策に大きく貢献し、新思考外交の誠実な支持者だった」と述べ、東西ドイツの統一やアメリカとの核軍縮交渉に尽力したとして、その功績を強調しました。さらに、「ソビエトの外相に彼を指名したのは多くの人にとって予想外のことだったが、彼はしっかりと任務を遂行し、ロシアの外交官や外国のパートナーたちから高く評価された」と述べて、たたえました。

Twitter / ianbremmer: As the Georgians used to say,

As the Georgians used to say, "The Azeris have oil, the Armenians have their diaspora, but we have Shevardnadze."

Twitter / ianbremmer: From the @EurasiaGroup archives

From the @EurasiaGroup archives..